Održana godišnja Eurydice konferencija „Održivi razvoj kao tema u obrazovanju – iskustva, politike i prakse u Republici Srbiji i Evropi”

Fondacija Tempus – nacionalna jedinica mreže Eurydice organizovala je godišnju konferenciju „Održivi razvoj kao tema u obrazovanju – iskustva, politike i prakse u Republici Srbiji i Evropi” 26. i 27. juna 2024. godine.

Konferenciji je svakog dana prisustvovalo oko osamdeset učesnika, među kojima je bilo najviše nastavnika, ali i istraživača, stručnih saradnika i predstavnika drugih ustanova koje se bave obrazovanjem.

Prvo izlaganje prvog dana konferencije održali su Ana Horvat, Emanuel Sigalas i Sonja Pijedrafita Tremosa, predstavnici Izvršne agencije za obrazovanje i kulturu, koji su predstavili studiju „Obrazovanje za održivost u Evropi – izgradnja kompetencija i podrška nastavnicima i školama”. Ova studija mreže Eurydice usredsređena je na razvoj kompetencija održivosti među učenicima i podršku koja se nudi nastavnicima i školama da se suoče sa izazovima zelene tranzicije u 39 evropskih obrazovnih sistema, na nivoima osnovnog i opšteg srednjeg obrazovanja. Studija pruža uvid u način na koji je učenje za održivost ugrađeno u evropske nastavne planove i programe, ispituje ulogu nastavnika i direktora škola u promovisanju održivosti, kao i pristupe održivosti u celoj školi, podršku školama, uključujući smernice i podsticaje, te praćenje primene učenja za održivost u školskim aktivnostima.

Publikacija na engleskom jeziku dostupna je ovde.

Nakon uvida u to kako izgleda obrazovanje za održivost u različitim evropskim obrazovnim sistemima, učesnici su imali prilike da se upoznaju sa tri primera dobre prakse uključivanja održivosti u obrazovni sistem putem međunarodne saradnje, odnosno Erazmus+ projekte. Vladimir Milošević iz Edukativnog centra „Oblak Žirafa“, Dragan Milutinović iz Instituta za pogranična područja u Boru i Olivera Stanković iz OŠ „Kralj Petar Prvi” u Nišu govorili su o načinu pronalaženja partnera i izboru zajedničke teme za svoje projekte, predstavili ostvarene rezultate, kao i načine primene ovih rezultata u našem obrazovnom sistemu.

Drugi dan konferencije započeo je predstavljanjem projekta „Zelene škole za zapošljivost mladih”. Učesnici su imali priliku da od Marije Milosavljević iz Beogradske otvorene škole čuju više o ovoj inicijativi koja predstavlja primer dobre prakse povezivanja organizacija civilnog društva i obrazovnog sektora u oblasti održivosti.

U nastavku programa održana je panel diskusija sa predstavnicima projekata i aktivnosti sa „zelenim” temama, koji dolaze iz različitih sektora u okviru obrazovnog sistema, kao i iz neprofitnog sektora. Nataša Vrapčević iz PU „Dečija radost“ u Subotici, Milena Jašović iz Srednje škole „Žikica Damnjanović“ u Smederevskoj Palanci, Danijela Kužet iz Osme gimnazije i Dubravka Kahrimanović iz udruženja „Prijatelji dece Srbije“, govorile su o projektima koje su sprovodile u okviru svojih ustanova/organizacija. Učesnice panela su podelile svoja iskustva o uticaju projekata na učenike, odnosno mlade, osvrćući se na njihovu motivaciju, zainteresovanost i razumevanje ove teme, kao i na konkretne promene u ponašanju i vrednostima uključene dece i mladih.

Poslednja sesija drugog dana konferencije bila je posvećena dodatnim vidovima podrške nastavnicima. Selena Lazić iz Fondacije Tempus predstavila je resurse koje nudi Eurydice mreža i načine na koje ovi resursi mogu da se koriste, dok je Snežana Bisenić iz Fondacije Tempus govorila o mogućnostima za stručno usavršavanje koje su dostupne putem posebnog dela Erazmus+ programa – aktivnosti obučavanja i saradnje (TCA aktivnosti). 

Zahvaljujemo svim govornicima na izuzetnom doprinosu ovom događaju, a učesnicima na prisustvu, pitanjima i komentarima.

Skip to content